Ik blijf het zeggen hoor!

  • By:Dian van Horrik
  • 0 Comment

De kracht van goede samenwerking ….. zit in de afspraken die je vooraf maakt!

Veel ondernemers starten alleen en gaan daarna opschalen om verschillende redenen:

  • Meer omzet behalen
  • Vervelende taken uitbesteden
  • Geen ‘nee’ verkopen
  • Meer tijd benutten voor innovatie
  • Betere balans tussen werk en vrije tijd

Uitbreiden kan op veel manieren:

  • Met een compagnon
  • Met een groep zelfstandigen samenwerken
  • Aannemen van personeel
  • Inhuur van andere professionals per taak
  • Het aantrekken van een investeerder

Het maakt niet uit welke samenwerkingsvorm je kiest. Je kunt met iedere vorm van samenwerking ellende krijgen, (net als bij te weinig uitbesteden overigens).
Ellende voorkom je met goede afspraken vooraf.
De checklist is een opsomming van aandachtspunten voor iedere vorm van samenwerking. Maak duidelijke afspraken hoe jullie met elkaar omgaan en spreek je verwachtingen naar elkaar uit.

de Checklist:

  • Taakverdeling, wie doet wat?
    Verdeel de taken onderling zoals sales, inkoop, aansturing personeel.
  • Mag je partner ook anderen inzetten?
    Vooral bij familiebedrijven is dit een belangrijk punt. Samenwerkingen met echtgenoot, kinderen of andere familierelaties geeft een hele andere dynamiek in het bedrijf. Ben je daarvan bewust.
  • Welke kwaliteitsstandaarden hanteer je in jouw bedrijf?
    Zorg voor een duidelijke visie en beschrijf je bedrijfswaarden. Dat zorgt ervoor dat je samenwerkingspartner jouw bedrijfswaarden hoog houdt en dat je je partner kunt aanspreken als het even niet goed gaat.
  • Wie neemt beslissingen?
    Geef je zaken uit handen, stel je kaders waar binnen iemand zelf mag beslissen of houd je de touwtjes nog strak?
  • Wat brengt je nieuwe partners/personeelslid/inhuurkracht jouw bedrijf?
    Je partner kan veel brengen, denk aan werkuren per week, maar ook geld om te investeren, vakkennis, een goed netwerk, of zelfs intellectuele eigendomsrechten. Kijk ook naar nevenactiviteiten, die een versterking maar soms ook een verzwakking zijn van de samenwerking. Voorkom dat nevenactiviteiten te veel afleiding vormen van je bedrijf.
  • Kun je verder uitbreiden vanuit deze samenwerking?
    Met personeel is dat een makkelijke vraag. Met een compagnon of een groep ondernemers neem je ook toekomstige beslissingen samen. Heb je andere toekomstige partners nog een goede businesscase te bieden.
  • Wat gebeurt er bij ziekte of zelfs overlijden?
    Zowel de nieuwe partner/medewerker als jijzelf kan ziek worden of komen te overlijden. Draait je bedrijf dan nog door, kun je de kosten en risico’s opvangen. Moet je in discussie met erfgenamen van je partner, worden je klanten goed opgevolgd? Veel vragen voor een aparte blogpost (to be continued)
  • Wanneer stop je met de samenwerking?
    Natuurlijk als je het niet langer samen eens bent. Ook als je wilt overstappen van inhuur naar eigen personeel of een stapje terug wilt doen. Zorg voor een opzegmogelijkheid in je afspraken. Opzegging geeft je ook mogelijkheden om de samenwerking tegen het licht te houden en nieuwe afspraken te maken. Zeker als je snel groeit zijn afspraken na een jaar al gedateerd.
  • Wat gebeurt er na de samenwerking?
    Mag de voormalig partner nog dezelfde werkzaamheden uitvoeren of zijn bijvoorbeeld concurrentiebepalingen wenselijk?
  • En dan de financiën. Welke vergoedingen betaal je?
    Is de vergoeding omzetafhankelijk, of misschien winstafhankelijk. Betaal je een vast bedrag per uur, per dag of maand. Er zijn legio mogelijkheden met of zonder bonusregeling. Wat op het eerste gezicht een mismatch lijkt in vraag en aanbod, kan door verder te onderhandelen voor beide partijen een prima oplossing vormen. Zeker als je samenwerkt met een ondernemende partner.
  • Mag je de winst uit je bedrijf halen?
    deel je de winst met je partner, of investeer je (of jullie) de winst weer in het bedrijf.
  • Wat als je verlies draait, loopt je partner dan ook risico?

Het zal je verbazen hoe verschillend mensen denken over deze onderwerpen, zeker als je er over door praat. Kun je nagaan hoe groot de verschillen worden als het een paar maanden niet lekker loopt.
Er zijn tal van manieren om samen te werken. Zorg dat de samenwerking past bij jou, bij jouw bedrijf en bij je ambities.
Dat het goed is om je afspraken ook even op papier te zetten, weet je zelf ook wel natuurlijk.

Wil je je samenwerking bespreken met mij zodat ik jullie tips kan geven welke afspraken bij jullie passen, maak dan een afspraak met Dian van Horrik, bellen mag ook.
Wil je vaker meelezen met mijn blogs, meld je dan aan door het contactformulier in te sturen of volg mij op facebook of instagram

Posted in: Legal Consultation, Professional Lawyers, Trusted Law Agency

Comments

No Responses to “Ik blijf het zeggen hoor!”

No comments yet.

Geef een reactie