Cadeautje!

  • By:Dian van Horrik
  • 0 Comment

Gisteren kocht ik deze vaas, als cadeautje voor mijzelf. Ik heb hem afgerekend met een cadeaubon die ik eerder had gekregen van mijn moeder. Bij het inwisselen van de cadeaubon moest ik denken aan mijn studietijd. Toen ik als vrijwilliger werkzaam was bij de Rechtswinkel Tilburg. Eén van de meest succesvolle acties was de brief die we schreven aan winkeliers als een klant erg teleurgesteld was omdat zijn cadeaubon niet meer werd geaccepteerd. Dat mag niet zomaar?

Cadeaubon blijft geldig
Destijds beriepen wij ons op een uitspraak van de kantonrechter waarin de rechter had bepaald dat een cadeaubon of waardebon waarvoor daadwerkelijk was betaald niet mocht vervallen. Dit in tegenstelling tot een tegoedbon die je gratis krijgt, bijvoorbeeld € 10,- korting als je binnen een bepaalde periode een tweede aankoop doet.

Inmiddels is de papieren cadeaubon bijna uitgestorven. Daarvoor in de plaats zijn er cadeaupasjes met shoptegoed of kortingscodes in omloop. Ook in de rechterlijke uitspraken is er e.e.a. veranderd, net als in de wetgeving en de consumentenbescherming. Er is sinds 2013 zelfs een speciale toezichthouder (de Autoriteit Consument en Markt ACM) die controleert of bedrijven het consumentenrecht wel goed toepassen. De digitale economie staat hoog op de agenda van de ACM.

Consumentenrechten
Als winkelier en ook als webshopeigenaar word je geacht rekening te houden met deze continue wijzigende regels voor verkoop aan consumenten. Dat vraagt om regelmatig onderhoud van je bedrijf. Zijn je leveringsvoorwaarden nog up to date? Hoe werkt het retourproces en mag je daar kosten voor in rekening brengen? Heb je het wettelijke herroepingsrecht goed geregeld. Is de privacy van je klanten gewaarborgd? Hoe regel jij dat je klanten hun rechten kunnen uitoefenen?

Vragen waar je je als ondernemer misschien liever niet mee bezig houdt. Zaken die jouw onderneming veel geld kosten als je niet volgens de regels werkt. En daarbij zijn consumenten tegenwoordig meedogenloos. Als jij jouw zaken niet op orde hebt, kun je zomaar een klant treffen die zijn grieven breed uitmeet op social media. Je imago is dan zo afgebrokkeld.

Cadeau van mij voor jou!
Natuurlijk komt het er normaal niet van om je bedrijf een cadeautje te geven. Zie het actualiseren (of opstellen) van je algemene voorwaarden als een cadeautje voor je bedrijf en voor jezelf. Het zorgt dat je weer met een gerust hart kunt ondernemen.

En als je mij je opdrachtvoorwaarden laat checken krijg je gratis tips voor het beperken van bedrijfsrisico’s en het inrichten van goede bedrijfsprocessen, zonder bon of kortingscode. Gewoon omdat ik ondernemers graag verder help. Bel of mail Dian van Horrik

En de vaas is een mooi cadeau voor op ons kantoor. De kleur rood van Jurist Plus en de kleur groen van mijn kantoorgenoot SMRT Architect komen super tot hun recht. Daar gaan we veel plezier aan beleven.

Meer lezen over blunders bij algemene voorwaarden? Check out deze blog weet jij wat je koopt
Meer lezen over valkuilen bij ondernemen? Check out deze blog wie zorgt voor onderhoud van jouw bedrijf

25-4-2019

Posted in: Consumer Law, Legal Consultation, Professional Lawyers, Trusted Law Agency

Comments

No Responses to “Cadeautje!”

No comments yet.

Geef een reactie